Material
- 2 skålar
- Tvål
- Tandkräm
- Tops
- Durkslag
- Tratt
- Sand eller kol
- Kaffefilter
- Sugrör
Gör så här:
- Börja med att fråga eleverna hur de använder vatten under en dag från att de vaknar tills att de går och lägger sig.
- Illustrera nu vad som hamnar i avloppsvattnet. Jord kan vara bajs, apelsinsaft kan illustrera kiss och så vidare. Var kreativ! Blanda ner jord, tandkräm, tvål, tops eller liknande i en skål fylld med vatten. Det ska efterlikna det vatten som dagligen kommer från våra hem till reningsverken.
- Sila vattnet genom ett durkslag. Detta fungerar som rensgallret i reningsverket.
- Låt vattnet stå så att tunga partiklar kan sjunka till botten. Det efterliknar sedimenteringsbassängerna som finns i reningsverket. Häll över vattnet till en ny skål men se till att det som sjunkit till botten inte följer med.
- Biologiska reningssteget är svårt att efterlikna då bakterierna är så små att man inte kan se dem. Men bakterierna finns där och de behöver luft för att kunna andas och äta upp smutsen. Luft kan du blåsa ner med ett sugrör. Men se upp, det kommer nog löddra av tvål och tvättmedel.
- Till sist ska vattnet rinna genom ett sandfilter. Ta tratten och lägg i ett kaffefilter. Häll i sand (eller kol om du har tillgång till det). Låt vattnet rinna sakta genom tratten.
- Nu är vattnet rent nog för att släppas tillbaka i naturen. Gå gärna igenom hela vattnets kretslopp och vägen tillbaka till kranen.